news

(Dutch) La Haye is 'must see' voor Fransen

Vergeet Amsterdam, in Den Haag moet je zijn. Fransen, Engelsen en Belgen komen maar wat graag de grens over voor een bezoek aan de ‘cultuurstad.’ Marrakech, Porto, Parijs en nog zeventien andere steden en landen die in 2017 zéker een bezoekje waard zijn, werden deze week vermeld in het Franse dagblad Le Monde. Wat blijkt? Niet Rotterdam, zelfs niet het bij buitenlanders befaamde Amsterdam, maar Den Haag krijgt een eervolle vermelding in de zorgvuldig samengestelde lijst met dé bestemmingen van het huidige jaar.

‘Twee Europese steden mogen we om hun schoonheid niet overslaan’, zo stellen de kritische Le Monde-redacteuren. Athene – en dan vooral cultureel centrum Stavros Niarchos Foundation met daarin het Nationale Griekse Operahuis en de Nationale Bibliotheek – en… La Haye.

Bij de samenstelling van de ‘to see-lijst’ lette Le Monde op de drie criteria cultuur, prijs en klimaat (volgens beoordelingssite TripAdvisor bij reizigers doorslaggevend in de keuze wel of niet voor een bestemming te kiezen) en interviewde de krant een panel van Franse reisprofessionals. De uitkomst: ga vooral naar Den Haag. In het bijzonder adviseren de Fransen een uitstapje naar de drie exposities rondom Piet Mondriaan en De Stijl in het Haags Gemeentemuseum, die onderdeel zijn van het landelijke themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design, 100 jaar De Stijl. ‘Het Gemeentemuseum is gastheer van het eeuwfeest van De Stijl, waartoe Piet Mondriaan behoorde’, aldus Le Monde.

Mondriaan dus. Een Nederlandse levensgenieter die woonde in wereldsteden als New York, Londen en Parijs. Overal waar de kunstenaar kwam, behoorde hij tot de crème de la crème van de kunstwereld. ,,Piet Mondriaan omarmde het leven”, vertelt Gijs Meijer van het Gemeentemuseum. ,,Hij volgde de laatste mode, gaf al zijn geld uit aan muziek, kleding en vrouwen en danste de sterren van de hemel op zijn favoriete dans: de boogiewoogie.”

Optimisme
Energiek, positief en optimistisch, zo omschrijft Meijer de levens- en werkstijl van Mondriaan en de andere kunstenaars van collectief De Stijl, waartoe hij behoorde. ,,Die begrippen staan lijnrecht tegenover het gevoel dat nu op veel plekken in de wereld heerst: dreiging, beklemming en angst. Ik denk dat het positieve, optimistische verhaal achter Mondriaan en De Stijl meespeelt in het feit dat de kunststroming zo waanzinnig aanslaat in landen als Frankrijk. De Stijl had bovendien behoefte aan vooruitgang: de Fransen hebben dat ook.”

Het afgelopen jaar reisden Meijer en directeur Benno Tempel van het Gemeentemuseum langs Europese steden als München, Berlijn en Parijs om te vertellen over Mondriaan. ,,Wat voor persoon was hij? Wat deed hij, en waar stond hij voor? Wat liet hij zien in zijn werken? We hebben Mondriaans verhaal tot leven gebracht”, vertelt Meijer. ,,Zodat men zich erbij betrokken voelt.”

JAN2017 1

Kunstmagazine
Dagblad Le Monde is overigens niet de enige die een bezoek aan het museum heeft aanbevolen, weet Meijer. ,,In een Duits kunstmagazine werd het Mondriaan-jaar ook al genoemd”, zegt hij, trots. Volgens Meijer profileert Den Haag zich meer en meer als museumstad. ,,Gunstig, want kunst en cultuur werken als een magneet op toeristen. Overigens is lang niet alleen het Gemeentemuseum een trekker”, benadrukt Meijer. ,,Andere musea als het Mauritshuis zijn ook populair.”

Dat blijkt wel uit beoordelingen op TripAdvisor. Vrijwel in elke ranglijst prijkt het Mauritshuis bovenaan. Hoog in het lijstje met activiteiten en bezienswaardigheden staan behalve het Gemeentemuseum bovendien het Vredespaleis, Binnenhof en Escher in het Paleis.

Een ontzettend drukke periode heeft het Mauritshuis net achter de rug, vertelt Natalie Bos van het museum. ,,Op sommige dagen waren er wel 3.000 bezoekers.” De vaste collectie met topstukken zoals Het meisje met de parel van Johannes Vermeer, De anatomische les van Rembrandt en Het puttertje van Fabritius is voor buitenlandse toeristen de voornaamste reden van bezoek, weet Bos. ,,Maar we zien ook veel buitenlandse bezoekers voor Hollanders in huis van de Britisch Royal Collectie.”

Pier
Drukte. Daar weten ze ook op het Scheveningse strand alles van. ,,Toeristen uit België, Duitsland, Frankrijk en Engeland weten de Pier maar al te goed te vinden”, vertelt directeur Herman Smit. De Haagse icoon, met in het bijzonder het reuzenrad en haar ‘skyview’, krijgt op TripAdvisor de ene na de andere lovende recensie. ‘Met zand aan de voeten rondjes gedraaid: uniek’, schrijft een toerist uit België. ‘The view hoort bij een bezoek aan Den Haag’ en ‘Wát een mooi uitzicht’, zeggen anderen.

Dat de nieuwe Pier en het nog recenter gebouwde reuzenrad aanwinsten zijn voor Den Haag, kan Smit alleen maar bevestigen. ,,De attractie draait op volle toeren”, zegt hij. ,,Voor toeristen, maar zeker ook voor Hagenaars. Die blijven terugkomen voor een rondje.”Volgens de Pier-baas trekt het reusachtige rad bezoekers naar het strand als het géén dertig graden is buiten. ,,Ook in de kerstvakantie, bijvoorbeeld. Het reuzenrad valt werkelijk bij iedere doelgroep in de smaak.”

JAN2017 2

Dat het goed gaat met Den Haag als toeristische trekpleister, bevestigen de cijfers. In vijf jaar tijd is het aantal overnachtingen in Den Haag met 26 procent toegenomen, waarvan het laatste jaar met 7 procent. Kan de vlag uit? Volgens wethouder Karsten Klein is het daarvoor nog te vroeg. ‘Het gaat goed, maar het is niet genoeg’, liet hij onlangs weten in een brief over de voortgang in de toeristische sector. ‘Waar het marktaandeel binnen de vier grote steden nu 9 procent is, moet dat in 2020 12,5 procent zijn.’ Onder meer extra attracties en ‘een stevige marketingcampagne’ moeten dat realiseren. Nog geen vlag uit dus, maar wél een klein feestje.

Bron: AD

more news

Investor Relations Netwerk Zuid-Holland van start

Rotterdam vormde afgelopen dinsdag letterlijk het toneel voor de lancering van het Investor Relations (IR) Netwerk Zuid-Holland. Zo'n 50 deelnemers volgden de informatiesessies o...

>> read more
ICCA Names The Hague to its Top 50 European Cities Rankings

The Hague has become one of the top 50 international congress destinations among European cities, according to the ranking of The International Congress and Convention Association ...

>> read more

CONTACT

Are you planning to establish your
business in WESTHOLLAND?

Please contact:
Reneé Hammersley
Marketing and Communications Officer

You can reach me on:
E: r.hammersley@westholland.nl
M: +316 24 75 66 56
T:
linkedin.com